۲۱ روز پیش

بررسی عوامل ایجاد کننده تورم شکم

بررسی عوامل ایجاد کننده تورم شکم

گاهی اوقات، افزایش اندازه دور کمر و ظاهر متورم شکم در افراد بدون افزایش وزن کلی بدن، مشاهده می شود. این وضعیت می تواند ناشی از عوامل متنوعی باشد. برخی از دلایل احتمالی این پدیده عبارتند از: تجمع مایعات در بدن، مشکلات گوارشی، اختلالات هورمونی، تنش و استرس و سایر شرایط پزشکی زمینه ای. شناسایی علت اصلی این تغییرات در اندازه دور کمر و طرح درمان مناسب، نیازمند ارزیابی دقیق توسط پزشک معالج می باشد تا بهترین راهکارها برای بهبود این وضعیت اتخاذ گردد.

شایع ترین عوامل ایجاد نفخ و ورم شکم عبارتند از مصرف داروها که باعث ورم شکم می شود. برخی داروها به ویژه در افرادی که با مشکلات گوارشی درگیر هستند، سبب ایجاد ورم شکم می گردند. همچنین، حساسیت روده ها نیز می تواند منجر به ورم شکم در اثر مصرف هر نوع ماده غذایی یا دارویی مانند داروهای ضدالتهاب و آنتی بیوتیک ها شود.

عدم تعادل فلور روده باعث بروز مشکلات گوارشی می شود

نفخ حاصل از مصرف مواد غذایی

ورم شکم

احتباس آب

احتباس آب در بدن و ورم آن نتیجه مکانیسمی است که در آن از بافت های بدن دفع نمی شود. بنابراین مازاد آب در بدن در شکم تجمع کرده و باعث ورم و بزرگی آن می شود. اما احتباس آب در بدن باعث بروز واکنشی فراتر از ورم شکم می شود. بنابراین لازم است که در ابتدا عامل اصلی این احتباس آب و عدم دفع آن بررسی شود.

وجود یک بیماری گوارشی نادر اما مزمن

در برخی شرایط و البته در موارد نادر شکم ورم کرده در نتیجه عدم تعادل مزمن روده بروز می کند. در این صورت پای یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر یا رکتوکولیت هموراژیک یا التهاب زخمی شوند روده بزرگ در میان است. این بیماری ها مزمن و جدی هستند و باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرند.

عدم تعادل هورمونی

گاهی مواقع علت شکم ورم کرده و بزرگ را باید در میزان هورمون ها جستجو کرد. برخی هورمون ها مانند هورمون کورتیزول (هورمون استرس) یا هورمون انسولین که به تغذیه وابسته است روی حجم و اندازه شکم تأثیر می گذارند. بهتر است بدانید که علاوه بر دو هورمون ذکر شده هورمون های دیگری نیز در ورم کردن شکم نقش دارند. هورمون های زنانه نیز به ویژه در صورت ابتلا به اختلال هورمونی یا قرار داشتن در دوره پیش از یائسگی نیز روی اندازه شکم تاثیر دارند.

اختلال هورمونی مربوط به یائسگی باعث ایجاد تغییراتی در اسکلت خانم ها نیز می شود. در این دوره قد خانم ها کمی خم شده و چند سانتی متری کوتاه تر می شوند و این تصور به وجود می آید که شکم درآورده اند. اما توزیع حجم جدید در شکم به وجود آمده است و بنابراین تمام محتویات شکم برجسته تر دیده می شود.

شل شدن عضلات شکمی

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود اگر عضلات شکم قوی نباشند نمی توان انتظار داشتن شکمی کوچک و صاف داشت. برای مقابله با این مسئله لازم است با انجام ورزش نسبت به تقویت عضلات این بخش تلاش کرد. برای رسیدن به شکمی صاف تر توصیه می شود که ابتدا تغذیه مناسبی داشته باشید و سبک زندگی تان را اصلاح کنید. انجام ورزش، پیاده روی و ورزش های شکمی باعث تقویت عضلات شکمی و کوچک شدن آن می شود.

استرس منبع التهاب روده ای

افرادی که تحت استرس شدید هستند در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده هایشان قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند. در نتیجه شکم ورم کرده و دردناک می شود.