۲ ساعت پیش

بیماری آلزایمر از طریق معاینه چشم قابل تشخیص است

بیماری آلزایمر از طریق معاینه چشم قابل تشخیص است

دانشمندان اخیراً کشف کرده اند که چشم ها می توانند به متخصصان پزشکی در پیش بینی و تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر، حتی قبل از بروز علائم بالینی آن، کمک شایانی نمایند. این یافته جدید حاصل تحقیقات و مطالعات گسترده در حوزه علوم اعصاب و چشم پزشکی است که می تواند به طور چشمگیری در امر غربالگری و مداخله به موقع در جهت کنترل و مدیریت این بیماری مخرب نقش ایفا کند. بهره گیری از این روش های نوین تشخیصی مبتنی بر ویژگی های چشمی، افق های جدیدی را در زمینه مراقبت های بهداشتی پیش روی متخصصان قرار داده است.

چشم ها نه تنها پنجره هایی به سمت روح ما هستند، بلکه می توانند اطلاعات با ارزشی درباره سلامت ما نیز ارائه دهند. حتی اگر چشم های شما تحریک، قرمز یا کمی تغییر کرده باشد، معاینه آن ها می تواند نشانه هایی از بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، آسیب ناشی از اشعه خورشید و حتی آلزایمر را آشکار سازد. بنابراین، توجه به وضعیت چشم ها می تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری ها کمک کند و امکان درمان به موقع را فراهم آورد.

اسواتی مور، مولف اصلی تحقیقی در این زمینه از دانشگاه مینه سوتا، گفت:«شبکیه چشم تنها یک تکه متصل به مغز نیست، بل که بخشی از سیستم عصبی مرکزی به شمار می رود. مغز و شبکیه چشم هر دو به دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر دچار تغییر می شوند و بر خلاف مغز، پزشکان با بررسی تغییرات شبکیه چشم می توانند راحت تر و سریع تر به وقوع بیماری پی ببرند». این مطالعه در ادامه تحقیقی روی سلول های شبکیه چشم موش های مستعد پیشرفت آلزایمر صورت گرفته است.

تشخیص آلزایمر

مور افزود:«ما تغییراتی در شبکیه چشم موش های مبتلا به آلزایمر قبل از رسیدن به سن معمول این بیماری دیدیم که نشانه های عصب شناسانه را پیش روی می گذاشت. نتایج به دست آمده نزدیک به بهترین حالت از یافته های این تحقیق قرار دارند». با توجه به آنچه در مجله تحقیقات علوم بینایی و چشم پزشکی (IOVS) منتشر شده است، برای آزمایش آثار فناوری جدید بر روی انسان، محققان قرار است بزودی آزمایش های بالینی در این زمینه را احتمالا در همین ماه آغاز کنند.