۲ روز پیش

بررسی اختلالات خواب: از کابوس تا راه رفتن در خواب

بررسی اختلالات خواب: از کابوس تا راه رفتن در خواب

اختلالات خواب، ناهنجاری هایی در زمینه نظم، مقدار یا کیفیت خواب هستند که موجب اختلال در عملکرد روزانه فرد می گردند. این دسته از اختلالات، دامنه وسیعی از مشکلات مربوط به خواب را در بر می گیرند که از بی خوابی و پرخوابی گرفته تا اختلالات در الگوی خواب و کیفیت آن را شامل می شوند. این مسائل می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته و منجر به اختلال در عملکرد روزمره آنان گردند.

آشنایی با انواع ناهنجاری های خواب

بیشتر افراد در طول زندگی خود با مشکلات مربوط به خواب روبرو می شوند. با این حال، مشکلات مزمن در ارتباط با خواب و خستگی در روز بعد از بی خوابی می تواند نشانه ای از وجود ناهنجاری هایی در این زمینه باشد. این مقاله به بررسی و شرح انواع ناهنجاری های خواب می پردازد تا خوانندگان بتوانند با شناخت بهتر این مشکلات، راه های مقابله با آن ها را بیابند.

معمولا افرادی در شب به سختی به خواب میروند و یا دچار بی خوابی می شوند دلایل زیادی دارد اما بعضی از اوقات ممکن است شما قبل از اینکه به بی خوابی دچارشوید اختلالات و یا ناهنجاری هایی در خواب خود داشته باشید که قبلا به دنبال برطرف کردن آن نبوده اید که امروزه باعث بی خوابی شما شده است. بهتر است با این اختلال های خواب آشنا شوید تا قبل از اینکه دچار بی خوابی شوید آن ها را درمان کنید. می دانیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان بی خوابی است و معمولا درمان بی خوابی هم هزینه وقت دارد و هم هزینه مالی اما شما می توانید با شناسایی این اختلال های خواب از دچار شدن به بی خوابی پیشگیری نمایید.

به مجموعه ای از دگرگون شدن شکل طبیعی خواب، ناهنجاری های خواب می گویند که به وسیله پدیده های فیزیولوژیک یا رفتاری در طی خواب روی می دهند یا تشدید می شوند؛ گاهی بیداری پدیدار می شوند یا در ساختار هر یک از مراحل خوب REM (رویا) و NREM (بدون رویا و عمیق) تغییراتی به وجود می آورد.

انواع ناهنجاری های خواب

نامشخص بودن فاصله رویداد و ناهنجاری مربوطه باعث می شود، ارزیابی افراد در آزمایشگاه های خواب، با مشکل مواجه شود؛ مثلا بررسی 24 ساعته و نظارت ثبت خواب در یک آزمایشگاه ممکن است در فاصله زمانی باشد که ضایعه ای را نشان ندهد؛ در حالی که شب بعد، در منزل شخص مبتلا، ناراحتی مجددا روی دهد. به هر حال بررسی و ثبت ویژگی های خواب افراد دچار این مسائل، توانسته است این ناراحتی ها را از رفتارهای غیرمعمول بعد از تشنج های حین خواب یا اختلالات دیگر مربوط به خواب، جدا کند.

1- از خواب گردی یا راه رفتن درخواب

در فرم خفیف، این ناراحتی هر دو ماه یک بار بروز می کند ولی در نوع شدید، اغلب شب ها همراه با صدمه به خود یا دیگران رخ می دهد. دو عارضه وحشت شبانه و خواب گردی، همان گونه که ذکر شد، مربوط به خواب عمیق یا بدون رویا است. اینکه به ناهنجاری های خواب، مربوط به خواب رویا یا رم می پردازیم.

3- رفتارهای مرتبط با خواب (رویا REM)

4- نوع عودکننده فلج خواب، به تنهایی (بختک)

حفظ بهداشت خواب و اطمینان از کفایت آن، اولین خط درمانی است. گاهی اگر فرد بتواند حرکات سریع چشم داشته باشد یا توسط شخص دیگری تکان داده شود، حمله خاتمه می یابد.

5- اختلال کابوس دیدن شبانه (Nightmare)

3. انسان های گوشه گیر، ناتوان در دوست یابی و بی نیاز از آن، نداشتن ارتباط عاطفی با دیگران از خصوصیات آن ها است. ناهنجاری های دیگر مربوط به خواب

1- نالیدن در خواب

2- توهم های پیش یا پس از خواب

توهم های چندگانه همراه رویا کمتر دیده می شوند و با بیدارشدن های ناگهانی همراه هستند و فرد رویاها را به یاد نمی آورد. صحنه های ترسناک، پس از مدتی با تکرار، برای فرد عادی می شوند.

3- شب خوری یا خوردن مربوط به خواب

4- ناهنجاری های خواب به دلیل مصرف مواد و یا بیماری های طبی