۲۲ روز پیش

کاهش مصرف نمک برای سلامت کلیه کودکان

کاهش مصرف نمک برای سلامت کلیه کودکان

تحقیقات علمی به وضوح نشان می دهند که مصرف بیش از حد نمک در سنین پایین، به ویژه در کودکان، می تواند منجر به افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی گردد. این مسئله به خصوص در میان خانواده هایی که سابقه فشار خون بالا دارند، بسیار نگران کننده است. این یافته ها حاکی از آن است که باید توجه ویژه ای به رژیم غذایی و میزان مصرف نمک در دوران کودکی معطوف گردد تا از بروز عوارض جدی در سنین بالاتر جلوگیری شود. در واقع، پیشگیری از این مشکل از طریق مدیریت صحیح مصرف نمک در سنین پایین، یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش شیوع فشار خون بالا در جامعه است.

آیا کودکان به نمک نیاز دارند و چه مقدار از آن را باید مصرف کنند؟ کودکان به مقدار بسیار کمی نمک نیاز دارند (کمتر از 1 گرم در روز تا 12 ماهگی) که این مقدار از طریق شیر مادر یا شیر خشک تأمین می شود. بدن انسان برای عملکرد صحیح به مقداری نمک نیاز دارد، اما از آنجا که نمک در بدن تولید نمی شود، مصرف مقداری از آن در رژیم غذایی روزانه ضروری است.

نمک

خطرات نمک برای کودکان

مضرات نمک برای کودکان

کلیه کودک نمی تواند مقدار زیاد نمک را بپذیرد، بنابراین مصرف زیاد آن به کلیه کودک آسیب می رساند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد نمک در سن پایین برای کودکان موجب فشار خون بالا در بزرگسالی می شود، به خصوص در خانواده هایی که سابقه فشار خون دارند.

موارد قابل استفاده به جای نمک

اگر فکر می کنید که غذا بدون نمک بی مزه می شود، به جای آن از گیاهان، ادویه جات و سیر استفاده کنید. فقط مراقب باشید که این مواد را برای بار اول به صورت جداگانه به کودک دهید و حداقل 4 روز صبر کنید تا اگر کودک به آن آلرژی داشت، آگاه شوید. اگر از سبزیجات کنسرو شده برای کودکتان استفاده می کنید، برچسب آن را ببینید تا نمک به آن اضافه نشده باشد. کودکان نوپا مقدار بیشتری نمک نسبت به نوزادان می توانند مصرف کنند. اما به برچسب های روی محصولات و مقدار نمک آنها توجه کنید. از پنیرهایی که سدیم کمتری دارند به کودکتان دهید. به برچسب نان ها نیز دقت کنید. شاید از این که بعضی نان ها نمک زیادی دارند، تعجب کنید. از فراورده های گوشتی مانند همبرگر و پپرونی و دیگر موادی مانند سس آماده و لوبیای پخته شده خودداری کنید. میزان نمک موجود در این غذاها برای کودکان بسیار زیاد است.