یک ماه پیش

بهبود عملکرد قلب و مغز با پیشگیری از اختلالات مغزی

بهبود عملکرد قلب و مغز با پیشگیری از اختلالات مغزی

تحقیقات علمی و پزشکی جدید به طور قابل توجهی نشان داده است که کاهش توانایی پمپاژ و انتقال خون توسط قلب در افراد مسن و سالخورده می تواند به طور مستقیم منجر به کاهش جریان خون و تامین اکسیژن به مناطق مرکزی مغز، از جمله حوزه های مرتبط با حافظه و عملکردهای شناختی شود. این مساله در نتیجه می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد و تشدید اختلالات و بیماری های مغزی در سالمندان محسوب گردد. بنابراین شناسایی و درمان به موقع ضعف پمپاژ قلب در این گروه سنی می تواند نقش بسزایی در پیشگیری و مدیریت اختلالات شناختی و مغزی داشته باشد.

پیری قلب می تواند منجر به کاهش حافظه شود

برای داشتن قلبی سالم و پرانرژی در طول زندگی، باید مراقبت های ویژه ای را در نظر گرفت و از آسیب رساندن به سلامت قلب پرهیز کرد. حتی در سنین بالا نیز می توان صاحب قلبی جوان و پرتوان بود. تحقیقات جدید نشان داده اند که کاهش توانایی پمپاژ خون در افراد مسن می تواند جریان خون به مرکز حافظه مغز را کاهش دهد و موجب اختلالات شناختی شود. این مطالعه بر روی 314 نفر با میانگین سنی 73 سال که فاقد نشانه های بیماری های قلبی-عروقی و زوال عقل بودند، انجام شد. نتایج نشان داد که 40 درصد از این افراد دچار اختلال شناختی خفیف بودند که می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

پیری قلب

کاهش حافظه مغز با پیری قلب

تمامی شرکت کنندگان، مورد آزمایش قرار گرفتند تا میزان خون پمپ شده قلب آنها نسبت به بدنشان اندازه گیری شود. همچنین اسکن MRI برای بررسی جریان خون در مغز هم انجام شد. آنجلا جفرسون از دانشگاه واندربیلت امریکا و مجری مطالعه اظهار کرد:نتایج این بررسی نشان داد زمانی که قلب، خون را به طور موثر پمپاژ نکند، منجر به کاهش جریان خون در لوب های گیجگاهی راست و چپ مغز می شود که مربوط به پردازش اطلاعات است. درک این عوامل موثر، می تواند در پیشگیری و درمان این اختلالات موثر واقع شود. این بررسی در نشریه Neurology منتشر شده است.