۲ ماه پیش

بررسی پیش از ازدواج: آنچه باید پیش از ازدواج بدانید

بررسی پیش از ازدواج: آنچه باید پیش از ازدواج بدانید

آزمایش پیش از ازدواج یکی از مراحل بسیار مهم و حساس در فرایند ازدواج محسوب می‌شود. افراد متقاضی ازدواج باید با دقت و توجه کامل به این مرحله بپردازند و نکات مهمی را در نظر داشته باشند. قبل از انجام این آزمایش، متقاضیان ازدواج باید اطلاعات کافی در مورد هدف و ضرورت این آزمایش، روند انجام آن و همچنین الزامات و ملزومات قانونی مربوطه را فرا گیرند. این آگاهی و آمادگی لازمه موفقیت در این مرحله حساس و تعیین‌کننده پیش از ازدواج است.

دانستنی‌های مهم درباره آزمایش ازدواج

آزمایش ازدواج یک آزمایش ضروری و حیاتی است که قبل از عقد انجام می‌شود. این آزمایش شامل تشخیص باروری، مشکلات سلامتی و نقص‌های ژنتیکی است. زوجین با انجام این آزمایش و آزمایش‌های باروری، می‌توانند از مشکلات آینده پیشگیری کرده و با آرامش خاطر، زندگی مشترک خود را آغاز کنند. اگر در آستانه ازدواج هستید و سوالاتی درباره آزمایش قبل از ازدواج یا غربالگری سلامت قبل از ازدواج دارید، با این بخش از نمناک همراه شوید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

آزمایش ازدواج چقدر طول میکشد؟

جواب آزمایش ازدواج در همان روز یا حداکثر طی 3 روز کاری آماده می‌شود. اما در صورت نیاز به انجام آزمایش‌ها ژنتیک، جواب آزمایش ممکن است تا یک ماه هم حاضر نشود.

مدارک لازم برای آزمایش ازدواج چیست؟

دختر و پسر برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج باید هر کدام یک قطعه عکس به همراه کارت ملی شان و برگه معرفی نامه از دفتر ازدواج همراه داشته باشند.

آزمایش قبل از ازدواج چه مدت اعتبار دارد؟

مدت اعتبار آزمایشات پزشکی قبل از ازدواج تا 30 روز پس از تحویل نتایج است، در صورت انجام ندادن کارهای عقد و گذشت یک ماه از این آزمایش باید مجدد نسبت به انجام آزمایشات اقدام کنید.

آزمایش ازدواج

لیست آزمایش های قبل ازدواج؟

  • آزمایش CBC جهت بررسی تالاسمی
  • آزمایش عدم اعتیاد
  • آزمایش سیفلیس
  • آزمایش ایدز و هپاتیت بنا به درخواست فرد

بهترین زمان برای برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج؟

بهتر است حدود یک ماه قبل از عقد ازمایشات مورد نیاز را انجام دهید اما اگر قصد دارید آزمایشات اختیاری پیش از ازدواج را نیز انجام دهید نتایج آزمایشات طول خواهد کشید.

آیا می توان جواب آزمایش ازدواج را به شهر دیگری جهت ثبت عقد انتقال داد؟

جواب آزمایش برای همه دفترخانه ها در سراسر کشور معتبر است پس می توان جواب آزمایش ازدواج را به شهر دیگری جهت ثبت عقد انتقال داد.

چه بیماری هایی در آزمایش خون قبل از ازدواج بررسی می شود؟

بیماری های هپاتیت B و C و تالاسمی و میزان پلاکت خون افراد در آزمایش خون بررسی میشود.

کدام آزمایش ها قبل از ازدواج اجباری هستند؟

قبل از ازدواج حتما باید آزمایش اعتیاد، تالاسمی و VDRL یا سفلیس انجام شود.

کدام آزمایش ها قبل از ازدواج اختیاری هستند؟

آزمایش ژنتیک و آزمایش ایدز جزو آزمتایشات اختیاری قبل از ازدواج هستند.

برای آزمایش ازدواج ناشتا باید باشیم؟

برای انجام آزمایش ازدواج نیاز به ناشتایی نیست و منعی برای مصرف غذا یا هر نوشیدنی ندارید. در صورت نیاز به ناشتا بودن قبل از آزمایش، پزشک و مسئول مرتبط به شما ذکر خواهد کرد.

آزمایش ازدواج در پریودی مشکلی ندارد؟

عادت ماهیانه بانوان تاثیری بر نتایج آزمایشات نمی گذارد اما دختران دچار کم خونی ممکن است در دوران پریود دچار فقر آهن شوند و در نتیجه آزمایش‌ها اختلال ایجاد گردد. بنابراین بهتر است زمان آزمایش اعتیاد را به روزهایی که پریود نیستید موکول کنید.

از نظر آزمایش ادرار، بعضی از مراکز آزمایش، تأکید دارند در روزهای اول و دوم پریود، آزمایش ادرار ازدواج را انجام ندهید. اما برخی دیگر مشکلی با این مورد ندارند.

قلیان و سیگار در آزمایش ازدواج تاثیر می گذارد؟

سیگار تاثیری بر نتایج آزمایشات نخواهد گذاشت. در آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج، ادرار فرد برای وجود تریاک، متادون و شیشه بررسی می شود.

مصرف دارو در آزمایش ازدواج تاثیر دارد؟

بله بهتر است از 72 ساعت قبل از آزمایش برخی داروها را مصرف نکنید، از مصرف هرگونه مسکن مخدر، داروهای کدئین‌دار و قرص ویتامین b خودداری کنید. سعی کنید از مواد کافئین‌دار هم کمتر استفاده کنید تا نتیجه آزمایش‌ها شما را تحت تاثیر قرار ندهند. اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، به آزمایشگاه اطلاع دهید.

در آزمایش قبل از ازدواج نوع گروه خونی اهمیت دارد؟

در آزمایش قبل از ازدواج گروه خونی افراد اهمیتی ندارد. ازدواج فردی از یک گروه خونی با فرد دیگری با همان گروه خونی یا هر گروه خونی دیگر، کاملاً بلامانع و قابل قبول است و افراد از گروه های خونی یکسان می توانند با یکدیگر ازدواج کنند.

با مثبت شدن تست اعتیاد میتوان ازدواج کرد؟

قطعا با مثبت شدن تست اعتیاد ازدواج کردن عاقلانه نیست و توصیه نمیشود ولی در صورتی که مثبت شدن این نتیجه بدلیل مصرف داروی خاصی باشد، موردی ندارد و بهتر است با تشخیص پزشک به مدت چند روز مصرف دارو متوقف شده و برای تایید اینکه مثبت بودن تست بدلیل اثر دارو بوده، آزمایش ازدواج تکرار شود.

آزمایش ازدواج

چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟

تعدادی از داروها بدون آن که فرد واقعا اعتیاد داشته باشد، تست اعتیاد را مثبت می کنند. لیست داروهای مثبت کننده تست اعتیاد، عبارت اند از:

  • آمفتامین / متفامفتامین
  • متادون
  • اپیوئیدها
  • ال اس دی (LSD)
  • فن سیکلیدین
  • کانابینوئید (مواد شیمیایی گل یا حشیش)
  • کوکائین، کراک
  • ضد افسردگی سه حلقه ای
  • الکل
  • باربیتورات
  • بنزودیازپین

ایا ترامادول و متادون تست اعتیاد را مثبت میکند؟

استفاده از برخی داروها مانند متادون، مورفین و ترامادول و داروهایی که برای ترک اعتیاد استفاده می شود، بسته به نوع آزمایشی که در مرکز انجام می شود، در آزمایش ادرار مشخص می شود و نتایج آن گزارش می شود.

افراد مبتلا به تالاسمی مینور می توانند با یکدیگر ازدواج کنند؟

افراد مبتلا به تالاسمی مینور بهتر است با هم ازدواج نکنند زیرا احتمال تولد فرزندی با تالاسمی ماژور زیاد‌ است.

امکان ازدواج فرد مبتلا به تالاسمی و شخص سالم وجود دارد؟

فرد سالم می تواند با فردی که مبتلا به بیماری تالاسمی است، ازدواج نماید.

آزمایش ازدواج شامل ایدز و زگیل تناسلی و بیماری های جنسی هم میشود؟

بیماری های جنسی فرد در آزمایش های پیش از ازدواج تشخیص داده نمی شود. آزمایش‌های دیگری مثل آزمایش ایدز و... با تواقف عروس و داماد می‌تواند انجام شود. آزمایش زیگیل تناسلی را نیز به درخواست زوجین میتوان انجام داد.

چرا انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج اجباری نیست؟

به دلیل عدم قطعیت این آزمایش، تست HIV جز آزمایشات اجباری ازدواج نیست. با توجه به سبک زندگی فرد و دوره ای بودن این بیماری تست ایدز باید در بازه های زمانی متفاوت انجام شود و جواب منفی آزمایش ایدز الزاما به معنای نبود این بیماری نیست.

قبل از آزمایش ازدواج باید واکسن کزاز بزنیم؟

اگر از زمان تزریق واکسن کمتر از 10 سال گذشته باشد شخص نیاز به تزریق آن ندارد اما اگر بیش از این زمان گذشته باشد واکسن کزاز به صورت عضلانی تزریق خواهد شد.

قیمت آزمایش ازدواج؟

هزینه و قیمت آزمایش ازدواج بستگی به نوع آزمایشاتی که درخواست می کنند، دارد مثلا زوجینی که تست ایدز هم بخواهند، به هزینه آزمایش ازدواجشان اضافه می‌شود. هزینه آزمایش ازدواج اجباری خیلی زیاد نیست و کمتر از 300 هزار تومان می باشد.