۲ ماه پیش

بررسی ارتباط میکروبیوم معده با دیابت نوع اول

بررسی ارتباط میکروبیوم معده با دیابت نوع اول

تحقیقات اخیر نشان داده است که بین ترکیب و تنوع فلور میکروبی معده افراد و آغاز ابتلا به دیابت نوع یک همبستگی و ارتباط قابل توجهی وجود دارد. محققان با مطالعه دقیق و جامع بر روی جمعیت میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارش افراد، به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات در ترکیب و تعادل این جامعه میکروبی می‌تواند نقش مهمی در شروع و پیشرفت بیماری دیابت نوع یک ایفا نماید. این یافته‌ها می‌تواند در آینده به توسعه روش‌های پیشگیرانه و درمانی جدید برای این بیماری منجر شود.

ارتباط میان میکروب معده و دیابت نوع یک

تحقیقات انجام شده توسط محققان انستیتوی Broad، هاروارد و بیمارستان ماساچوست نشان می دهد که بین فلور میکروبی معده و ابتلا به دیابت نوع یک ارتباط وجود دارد

این مطالعه به بررسی و تحلیل تأثیر میکروب های معده بر روی ابتلا به دیابت نوع یک پرداخته است و نتایج آن حاکی از وجود ارتباط میان این دو عامل می باشد

وی ادامه داد:در این پژوهش با ارزیابی نوزادانی که به دلیل ژنتیکی، مستعد ابتلا به دیابت نوع یک هستند، مشاهده شده بیماری می تواند از طریق کاهش تنوع میکروبی شامل کاهش در تعداد گونه های مفید برای سلامت معده، گسترش یابد.

این متخصص تاکید کرد:میکروب های موجود در بدن انسان از تعداد بسیار زیادی میکروارگانیسم (باکتری، ویروس و...) تشکیل شده که در بدن زندگی می کنند؛ با وجود اینکه برخی از این باکتری ها برای بدن مفید و برخی مضر هستند (در تعاملات گونه های میکروبی با بدن میزبان شریک می شوند) می توانند با بروز بیماری هایی همچون دیابت و التهابی روده همبستگی داشته باشند.

وی یادآور شد:به منظور بررسی ارتباط بین تغییر میکروبی معده و بروز بیماری دیابت نوع یک، تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Ramink Xavier سی و سه نوزاد که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع یک بودند را از بدو تولد تا 3 سالگی به طور منظم از طریق نمونه مدفوع ارزیابی کردند.

این فوق تخصص متابولیسم بیان کرد:یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری نشان داد که گسترش ابتلا به دیابت با کاهش 25 درصدی تنوع میکروبی مفید معده، همراه است.